پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختار کلاس با خلاقیت )با واسطه گری سببباهای ترار( در دانش آموزان دوره دوم متوسببطه شببهرسببتان ا سلام شهر اجرا شده ا ست. روش تحقیق از نوع همب ستگی چندمتغیره اسببت. جام ه آماری پژوهش شببامی کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اسلامشهر ) 12000 نرر( می باشد .315 دانش آموز با ا ستراده از فرمول کوکران و به روش ت صادفی طبقهای انتخاب شدند .
دادهها با استراده از آزمون تصویری خلاقیت تورنس) 1995(، سبک های ترار ا سترنبرگ و اگنر) 1998( و پر س شنامه ادراك از ساختار هدفی کلاس) PALS، میگلی و همااران، 2000( گردآوری ش ده اس ت. داده های این پژوهش با استراده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیی مسیر )با استراده از نرم افزار آماری LISREL( تحلیی شده اند. با عنایت به برر سی اثرهای م ستقیم و غیر م ستقیم مورد برر سی، ساختار رویارد – عملارد در کلاس درس با وا سطه گری متغیرهای سبک ترار سببلسببله مراتبی، آزاد اندیش، جزگی نگر و بیرونی با خلاقیت رابطه دارد .متغیرهای یادشده 56 درصد از واریانس نمرات در متغیر خلاقیت را پیش بینی می کنند. از میان سه ساختار تبحری، رویارد – عمالرد و اجتناب عملارد، تنها رابطه س اختار رویارد – عملارد با خلاقیت م نادار اس ت .