مطالعه حاضر با هدف یافتن یک مدل در زمینۀ نقش عوامل سطح دانش آموزي و سطح کلاس بر خلّاقیت انجام شد. براي این منظور 300 دانش آموز دورة دوم متوسطه به روش تصادفی طبقهاي انتخاب شـدند. ابزارهـاي پـژوهش آزمـون تصـویري خلاقیـت تـورنس (1995)، پرسشنامۀ ادراك از ساختار هدفی کلاس (PALS)و پرسشنامۀ اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) بودنـد. یافتـه هـاي حاصـل ازتحلیل چند سطحی نشان می دهد که در سطح مدرسه، متوسط خلّاقیت کلاسهاي مختلف به طور معناداري با هم تفاوت دارد. 48درصد از واریانس خلاقیت در سطح دانش آموز و 52درصد از واریانس در سطح کلاس تبیین میشود. در حقیقت متغیر سطح کلاس در مقایسـه بـاسطح دانشآموز اهمیت بالاتري دارد و بهترین پیشبینی کنندة خلّاقیت دانش آموزان است.